شش روش برای کنترل و اداره کودک در سفر

دسته بندی: پزشک



کنترل و اداره کودک در سفر

فرقی نمی کند که در سفری داخلی  هتل های تهران را رزرو کرده و عازم سفر هوایی به تهران باشید و یا به سفر خارجی بروید و قرار باشد که ساعت ها همراه کودکانتان در آسمان باشید، هنگام پرواز هواپیما ممکن است فرزندان کم سن و سال شما با زودرنجی و بد اخلاقی سر و صدا راه بیاندازند و موجب اذیت دیگر سرنشینان نیز شوند، در چنین شرایطی اگر کتاب داستان رنگی و لوازم بازی همراه ندارید تا در ارتفاع ۳۲ هزار فوت بتوانید شرایط پیش آمده را کنترل کنید، بهتر است که به پیشنهاد های متخصصین رفتار کودکان توجه کنید تا بتوانید جلوی بهانه گيرى و خشم کودک را بگیرید و یا حداقل این خشم را کنترل و کمرنگ نمایید.

مسافرت و پرواز با کودکان اغلب با مشکلات و تنش هایی همراه می باشد. گفتنی است که همه کودکان غیر قابل پیش بینی اند و در مواقعی که در مکانی تنگ و پر جمعیت قرار گیرند این وضعیت شدت پیدا می کند. در حال آرام کردن و ساکت نمودن کودک نوپا می باشید که نگاه های خیره شده دیگر مسافران آزارتان می دهد و با استرس بیشتری روبرو می شوید.

شاید در چنین شرایطی کتاب مصور همراه نداشته باشید تا بتوانید در حین پرواز آرامش را برقرار کنید ، پیشنهاد می کنیم که طبق نظرات متخصصین کودکان و انجمن بین المللی خدمه پرواز ، بد خلقی و آشفتگی فرزندان را کنترل نمایید و هوشمندانه سفر کنید.

کودک در سفر

کودک در سفر

۱ – آمادگی قبل از سفر 

طبق نظرات یک روانشناس بالینی کودکان و مدیر سابق موسسه اریکسون ، کودکان و خانواده ها در شیکاگو به نام مارگارت نیکلز ( Margret Nickels ) ، آمادگی جهت روبرو شدن با بد خلقی و بد رفتاری کودکان بهترین روش پیشگیری می باشد. این متخصص به والدین پیشنهاد می کند مواردی که موجب استرس کودکان در حین پرواز خواهد شد را قبل از پرواز، در خانه با آنها در میان بگذارند و آنها را برای رویارویی با چنین شرایطی آماده کنند. در مورد محدودیت و نشستن در صندلی کوچک، وقفه در بازی و حرکت به کودکان خود توضیح دهند.
مدیر سابق موسسه اریکسون در مورد کودکان دو ساله و بالاتر می گوید بهتر است که گفتگویی در مورد سفر شروع کنید و به تجربه های حسی و عصبی مربوط به مسافرت با هواپیما بپردازید، در این صورت کودکان در انتظار رویداد هایی خواهند بود که قبلا اطلاعاتی به دست آورده اند. طبق نظر دکتر مارگارت نیکلز، کودکان دوست دارند وقایع را پیش بینی کنند. به کودکان توضیح دهید که بر خلاف میل شان می بایستی به مدت طولانی در صندلی بنشینند ، صداهای عجیب و غریبی را خواهند شنید ، تکان های شدید و ضربه حس خواهند کرد، کمربند ایمنی خواهند بست و حتی در کنار افراد غریبه خواهند نشست و می بایستی چنین شرایطی را تحمل کنند. این مکالمه هیجان را می کاهد و به والدین کمک می کند که هنگام پرواز و بد خلقی کودک به این گفتگوی قبلی اشاره کنند ( یادتون میاد درباره بستن کمربند ایمنی حرف زدیم و تا زمانی که خلبان اعلام کند اوضاع امن است، می بایستی کمربند را بسته باشید ).

پس از این مرحله والدین باید رشوه و جایزه ای را فراهم کرده باشند. استیکر جدید یا ماژیک جدیدی، اسباب بازی کوچکی که کودکان علاقه داشته باشند و شیرینی یا تنقلاتی که مورد علاقه آنها باشد ، می تواند در جلوگیری از ادامه بد رفتاری و بهانه گیری کودک در همان مرحله اول مفید باشد.

کودک در سفر

کودک در سفر

۲ – تعیین قوانین اساسی 

دکتر کریستوفر یانگ، مدیر پزشکی سلامت رفتاری ولمور و دانشکده بالینی در گروه روانپزشکی دانشگاه ییل ، تاکید می کند که تعیین قوانین و مقررات اساسی قبل از پرواز مهم است. برای نوزادان نمی توان استدلال زیادی بکار برد. پس بهتر است از شرایط راحت بودن و گرسنه نبودن آنها اطمینان حاصل کنید. برای کودکان بزرگتر می توانید قوانین و محدودیت هایی در پرواز بکار ببرید و امنیت را به صورت منطقی به آنها توضیح دهید. برای نمونه، این قانون خلبان است که کمربند ایمنی را در طول پرواز ببندید، حرکت در راهرو در حال پرواز کار خطرناکی می باشد و لگد زدن به صندلی جلو، موجب آزار و آسیب به افراد دیگر می شود. دکتر کریستوفر یانگ توصیه می کند که در صورت ( نه ) شنیدن از کودکان بحث را با گزینه های مثبت و مورد علاقه فرزندان ادامه دهیم ، برای مثال بگوییم ، دوست داری رنگ کنی؟ می خواهی کتاب بخوانی؟ گیم هنگمن را بازی کنی؟ با استفاده از این روش می توانید توجه کودک را مجددا زود جلب کنید.

کودک در سفر

کودک در سفر

۳ – کودکان را سرگرم و مشغول کنید ( اما لوازم بازی را کنترل کنید ) 

حقیقت در مورد وظایف والدین : کودکان خیلی زود بی حوصله و خسته می شوند. توصیه می کنیم فرزندان تان را سرگرم کنید تا متوجه محیط اطراف و محدودیت ها نشوند و عکس العملی نیز نشان ندهند. پدر و مادر می بایستی مجهز به سرگرمی هایی برای کودک باشند ، کتاب هایی همراه داشته باشند ، بازی های مناسب و در جهت رشد کودک تهیه کنند ( کتاب های رنگ آمیزی، لوگو ها و عروسک ) و همچنین لوازم بازی الکترونیکی نیز لازم است. فراموش نکنید نمی بایستی همه گزینه ها را روی میز بگذارید و اجازه دهید کودکان در دنیای شبکه و محصولات رسانه ای و فیلم نت فلیکس غرق بشوند. در حقیقت هنگامی که الکترونیک را برای کودکان تنظیم کنیم آنها رفتار ناهنجار و نامناسب را یاد می گیرند. دقت کنید بهتر است که توجه کودک را جلب کنید. بر اساس برنامه زمان بندی شده بخواهید مطالعه کنند، نقاشی و طراحی کنند و حتی در میان فعالیت هایشان زنگ خوراکی قرار دهید ولی جزئیات را برایشان توضیح ندهید. یکی از فرصت های دیگر بد خلقی، گرسنگی می باشد. یک کودک گرسنه بی ثبات و نا آرام است حتما غذا و خوردنی هایی به همراه داشته باشید تا قند خون کودک را در سطح مناسبی نگه دارید.

درباره لوازم بازی الکترونیکی توجه کنید که امروزه آیپد ها و دیگر لوازم مانند تبلت به پرستار کودک تبدیل شده اند ولی استفاده دائم و بدون محدودیت نتیجه ی معکوسی خواهد داشت. مدیر دانشکده بالینی در گروه روانپزشکی دانشگاه ییل بیان می کند که استفاده از لوازم بازی الکترونیکی موجب کاهش کج خلقی و بهانه گیری کودک می شود. و نکته ی مهم این است که کودکان هنگام بازی دیجیتالی به سرعت به دنیای واقعی باز نمی گردند و در خیالات باقی می مانند. اگر والدین محدودیت اعمال نکنند کودکان با سرگرم شدن ممکن است گرسنگی، تشنگی، استفاده از توالت و خستگی را نادیده بگیرند. در چنین شرایطی اگر دستگاه خاموش شود کودکان دچار حالت افسردگی و یا به عبارتی دچار وسواس خواهند شد. برای جلوگیری از اضطراب و تحریک بیش از حد بهتر است از محدودیت زمانی استفاده کنید. ( برای نمونه به کودک بگویید: می توانی دو کارتون تماشا کنی و بعد یک خوراکی خواهی داشت و فراموش نکن بعد از آن کمی مطالعه کنی) ، قبل از اینکه تبلت را در مقابل کودک قرار دهید این محدودیت ها را مشخص کنید.

کودک در سفر

کودک در سفر

۴ – یک روش پاداش و جایزه را تعیین نمایید

جایزه موجب تشویق کودکان به سوی انجام رفتار های خوب و مثبت می شود. دکتر مارگارت نیکلز یکی از طرفداران کیف جایزه و تنقلات است. وی پیشنهاد می کند که یک کیف کوچک را با چهار سورپریز و جایزه پر کنید تا در فواصل زمانی مشخصی در طول پرواز آنها را به کودک خود بدهید. به کودکان بگویید که کیف تنقلات و جایزه به همراه دارید ولی نگذارید بدانند که چه چیزی در درون کیف قرار دارد. در این صورت می توانید یک هدف تعیین کنید و بر آن تمرکز کنید. حتی از لوازم بازی الکترونیک نیز می توانید به عنوان جایزه ای در صورت نشان دادن رفتار خوب استفاده کنید. برای نمونه در صورت انجام یک فعالیت مشخص در طول زمان تعیین شده اجازه استفاده از صفحه نمایش و تبلت را به کودک بدهید.

۵ – استفاده از مهماندار هواپیما به عنوان سپر و فشار 

فراموش نکنید که استفاده از چنین استراتژی هایی بدون خطا و بی نقص نیست. در صورتی که والدینی همراه با یک کودک کاملا بد خلق و بهانه گیر می باشید چه می توان کرد؟ مسافران حق دارند که ناراحت و آزرده شوند پس نباید آنها را سرزنش کرد به ویژه در شرایطی که خود والدین به بد خلقی و اذیت کودک اهمیت ندهند. طبق نظر سارا نلسون ( Sara Nelson ) ، رئیس انجمن بین المللی خدمه پرواز، در شرایط اذیت و مزاحمت کودکان، مسافران دیگر در صورتی که تلاش والدین برای آرام کردن اوضاع را ببینند صبر بیشتری نشان می دهند. پس در چنین اوضاع آشفته ای بهتر است والدین ایستاده و از دیگر مسافران عذرخواهی کنند، برای نمونه: متاسفم که فرزند ما مزاحمت ایجاد کرده است خواهش می کنم تا آرام شدنش ما را تحمل کنید. گفتن چنین جملاتی کمک زیادی خواهد کرد.

اما گاهی اوقات ممکن است اوضاع بدتر شود. در پرواز هواپیمایی جت بلو ( Blue Jet ) از میامی به سوی بوستون یکی از مسافران که نزدیک بکا شوئن و دختر ۱۵ ماهه او نشسته بود در شرایطی که کودک گریه و زاری می کرد، شروع به سرزنش این مادر کرد. از زمان خواب این کودک گذشته بود و بخاطر خستگی و نیاز خواب گریه می کرد. مادر سعی کرد او را آرام کند در حالی که در راهرو قدم می زد و کودک را تکان می داد، پس از اینکه نشست ، یک خانم که در جلو نشسته بود گفت که این رفتار اهانت آمیز و زشت است. می بایستی او را با قدم زدن و تکان دادن آرام کنید. بکا شوئن برخاست و با نوزاد خود در راهرو قدم زد ، به سمت عقب هواپیما رفت و خود نیز به خاطر چنین رفتاری گریه کرد. رئیس انجمن بین المللی خدمه پرواز، توصیه می کند در شرایط پرخاشگرانه ای مانند این نمونه، بهتر است که از یک مهماندار پرواز کمک بگیرید. از نظر خانم نلسون، خدمه پرواز آمادگی مقابله و حمایت از هر شرایطی را دارند و برای این امر آموزش دیده اند. آنها قادر می باشند که به یک خانواده مشاوره و حمایت دهند، به مسافران ناکام و خسته غذا یا نوشیدنی رایگان ارائه کنند و کودک را با دلایل قانع کننده به آرامش دعوت کنند.

۶ – به مسافران هدیه بدهید 

برخی والدین قبل از اینکه سر و صدای کودک شنیده شود تلاش می کنند تا بحران را در مرحله اول حل کنند، کیف هدیه کوچکی به مسافران می دهند که یادداشتی نیز در آن گذاشته اند و از آزار و اذیت کودک شان از قبل عذر خواهی می کنند. برای نمونه در یک پرواز در سال ۲۰۱۷ ، جورج کلونی و همسرش آمال هدفون های بی سیم برای نشنیدن سر و صدای دو کودک دوقلو را در کابین درجه اول که نشسته بودند، بین مسافران پخش کردند. این پیشنهاد کوچک ، هدیه ای مناسب برای نادیده گرفتن اذیت کودکان بود. در یک نمونه دیگر مسافری به نام کامبی کلارک کیف های هدیه ای را برای مسافران در ردیف جلو و ردیف عقب و مسافرانی که در راهرو بودند پخش کرد که درون کیف یادداشتی از معذرت به همراه شیرینی، محافظ و صداگیر گوش قرار داشت. کامبی کلارک می گوید ” نمی خواستم مادری باشم که دیگران از من متنفر باشند” این کار باعث می شد که اضطراب کمی در آرام کردن کودک داشته باشم.

طیف ، وب سایت گردشگری ایران

 این خبرها را از دست ندهید👇👇

پیاده‌روی‌، بهترین راه گشت و گذار در یک شهر

چرا هنگامی که سوار هواپیماییم اشکمان جاری می شود؟

نکاتی مهم در مورد سفر جاده ای با کودکان

۷ کار جالبی که هنگام سفر به تایلند در فصول بارانی باید انجام دهید